Filtr cząstek stałych, zwany również filtrem DPF lub filtrem FAP, to istotny element we współczesnych samochodach ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. W czasach kiedy bardzo dużą wagę przywiązuje się do ekologii, ograniczanie emisji spalin przez pojazdy poruszające się po drogach stało się niezwykle istotne. Wytwarzane przez silniki tzw. cząstki stałe stanowią niezwykle szkodliwe substancje, a ich wielkość sprawia, że mogą bezpośrednio zagrażać nie tylko środowisku naturalnemu, ale również zdrowiu ludzi. Badania udowodniły, że zapadalność na przewlekłe choroby ma związek z większą emisją spalin, dlatego UE wprowadziła rygorystyczne normy, które praktyczne zmusiły wszystkich producentów do stosowania specjalnych filtrów.
Obecnie filtry DPF/FAP montuje się również w samochodach z silnikami benzynowymi. Główna funkcja tych filtrów to zatrzymanie cząstek stałych, które wydobywają się z silnika. Jednak samo zatrzymywanie toksyn sprawia, że z czasem każdy filtr musi zmniejszyć swoją wydajność, co z kolei prowadzi do niemal całkowitego zapchania.
Rozwiązaniem tego problemu jest poniekąd automatyczne wypalanie filtra, które następuje podczas jazdy. Wymaga to odpowiedniej prędkości jazdy oraz zwiększa zużycie paliwa. Proces ten przedłuża działanie filtra, jednak nie uchroni go przed spadkiem wydajności. Z tego powodu kierowcy zastanawiają się czasem czy usuwać DPF i poruszać się po drogach bez niego.
Wiele firm na rynku oferuje usługi całkowitego wycięcia filtrów DPF/FAP. Czy warto zatem skorzystać z takiej oferty? Czy przyniesie to upragnione oszczędności? Przede wszystkim trzeba zaznaczyć, że pojazd pozbawiony filtra DPF/FAP nie spełnia obowiązujących przepisów prawa – czyli, krótko mówiąc, za jazdę bez takiego filtra grozi wysoka grzywna. Kara za wycięcie DPF bywa naprawdę dotkliwa. Policjant, który odkryje brak tego modułu w samochodzie, może wypisać mandat w wysokości nawet 500 zł, a następnie odebrać kierowcy dowód rejestracyjny.
Wiele osób zastanawia się, jak usuwają filtr DPF firmy, które oferują taką usługę? Bardzo często podczas wycinania zostawia się obudowę filtra, co ma za zadanie zmylić osobę sprawdzającą jego obecność. Jest to jednak działanie powierzchowne i na dłuższą metę nie zdaje egzaminu. Przede wszystkim profesjonalny diagnosta szybko zorientuje się, że filtr został wymontowany, a ponadto samochody z usuniętym DPF emitują czarny dym, który od razu da się zauważyć.
Dodatkowo wycięcie filtra DPF powoduje nieuchronny spadek wartości auta – taki pojazd nie nadaje się do jazdy po drogach w żadnym kraju należącym do wspólnoty europejskiej. Sprzedaż nie wchodzi więc w grę, a zamontowanie nowego filtra to przedsięwzięcie kosztowne. Kara za brak DPF w krajach unijnych jest jeszcze bardziej dotkliwa niż w Polsce i liczy się ją w tysiącach złotych. Wystarczy wyobrazić sobie, co stanie się, jeżeli właściciel floty choćby kilkunastu pojazdów, zdecyduje się w nich wszystkich wyciąć filtry DPF. W ten sposób naraża się na straty, które mogą doprowadzić przedsiębiorstwo do bankructwa. Do tego dochodzi nieustanne napięcie związane z możliwą kontrolą policyjną na drodze.
Jak widać, usuwanie filtra DPF pociąga za sobą szereg nieprzyjemnych konsekwencji. Wprowadzane przez UE kolejne normy: Euro 4, Euro 5 i wreszcie Euro 6 sprawiły, że ucieczka od posiadania w pojazdach filtrów DPF/FAP jest praktycznie niemożliwa. Niestety wielu właścicieli wciąż zastanawia się, jak usunąć filtr DPF w taki sposób, aby uniknąć w przyszłości jego wymiany i tym samym ograniczyć koszty. To oczywiście zysk pozorny, co stwierdziliśmy wcześniej.
Kiedy przyjrzymy się bliżej ofertom firm, które proponują wycinanie filtrów, szybko można zauważyć, że usługa taka kosztuje mniej więcej tyle, co profesjonalne oczyszczenie, przeprowadzone w autoryzowanym warsztacie. Czy w takim razie istnieje lepsze rozwiązanie niż oczekiwanie na zapchanie się filtra, a następnie kosztowna wymiana na nowy? Jak najbardziej – wspomniana właśnie regeneracja.
Poza spadkiem wartości auta i narażeniem się na kary finansowe jest jeszcze kilka powodów, dla których nie warto decydować się na wycięcie filtra DPF/FAP. Po jego usunięciu należy korzystać ze specjalnego oprogramowania, które oszuka silnik i przeprogramuje go w taki sposób, aby pozornie nie potrzebował filtra. Do tego wielu nieuczciwych mechaników tak naprawdę po wycięciu filtra, odnawia go i sprzedaje kolejnym klientom z zyskiem. Wszystko to dobitnie świadczy o tym, że usuwanie filtra DPF przynosi same kłopoty i jest nieopłacalne.
Jeżeli kogoś nie odstrasza kara za brak DPF, powinien pomyśleć o tym, że cząstki stałe unoszące się w powietrzu mogą zwiększyć ryzyko zapadalności osób postronnych na choroby przewlekłe. Dlatego też warto skorzystać z usług firm, które oferują w pełni legalną i skuteczną regenerację. Polega ona na przywróceniu niemal 100% sprawności filtra i znacznie przedłuża jego żywotność. W ten sposób inne części silnika również pracują wydajniej, a ryzyko nieprzewidzianej usterki związanej z obecnością cząstek stałych w układzie zostaje zredukowane do minimum.
Należy jednak korzystać wyłącznie z usług warsztatów profesjonalnych, pracujących na nowoczesnym sprzęcie z użyciem najnowszych technologii. Warto też dowiedzieć się, czy na usługę regeneracji udzielana jest gwarancja. Najlepsze firmy podczas czyszczenia filtrów usuwają również drobne defekty, a ponadto zapewniają pełną dokumentację całego procesu.
Jeżeli więc chcemy uniknąć kary za wycięcie DPF i stresu związanego z ryzykiem grzywny, a także realnie oszczędzić na eksploatacji pojazdów, to zdecydowanie nie warto pozbywać się filtra.
Zastanawiając, się czy usuwać DPF, odpowiedź brzmi przecząco. Zamiast wycinania, warto regenerować, ale wyłącznie w sprawdzonych, certyfikowanych warsztatach pracujących na innowacyjnych systemach rekomendowanych przez największych producentów samochodów ciężarowych na świecie.
Samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego muszą...
Czytaj więcejDPF jest skrótem pochodzącym z angielskiego określenia diesel particule filter...
Czytaj więcejFiltr DPF to po prostu filtr cząstek stałych. Jego zasada działania opiera się na zatrzymywaniu...
Czytaj więcej