Czyszczenie filtra DPF

Z biegiem czasu, zwłaszcza przy częstej jeździe na terenie dużych miast, takich jak Poznań, filtry cząstek stałych zaczynają wypełniać się sadzą. Na początku objawy zapchanego filtra są bardzo subtelne i można je z łatwością przeoczyć, co skutkuje poważnymi konsekwencjami dla silnika.

Głównym zadaniem filtra DPF jest wyłapywanie cząsteczek sadzy, które powstają w wyniku spalania paliwa. Prędzej czy później musi się on wypełnić, a że jego pojemność jest ograniczona, w końcu się zapycha.

Na co warto zwrócić uwagę, jeśli powstaje podejrzenie, że filtr wymaga regeneracji? Przede wszystkim sterownik silnika będzie starał się zbyt często wypalić DPF w trakcie jazdy. W niektórych pojazdach kierowca jest o tym informowany poprzez zapalenie się odpowiedniej kontrolki. Jeżeli dany pojazd nie został wyposażony w system przekazywania takich danych, można spróbować wsłuchać się w dźwięk silnika. Przy wypalaniu DPF zwiększają się obroty na biegu jałowym. Zdarzają się również modele pojazdów, które zaczynają szarpać przy dodawaniu gazu bądź pojawia się wzmożony zapach spalin, kiedy samochód znajduje się na postoju.

Wszystkie powyższe objawy wskazują, że filtr DPF jest zapchany i wymaga interwencji specjalisty. Warto reagować jak najszybciej, aby regeneracja przyniosła optymalne efekty.

Jak działa filtr DPF?

Jak wspomniano wyżej, filtr DPF wyłapuje cząsteczki sadzy. Jego budowa nie jest zbyt złożona, a działanie skomplikowane. Wyglądem przypomina on nieco plaster miodu, tylko posiada kanały o znacznie większej średnicy oraz ścianki z porami. Wielkość porów jest tak dobrana, aby zatrzymywały one cząsteczki stałe, które są następnie wypalane we wspomnianym wcześniej procesie.

Samoczynne czyszczenie DPF, inicjowane przez sterownik silnika ma na celu przedłużenie użyteczności filtra. Nie jest to jednak zabezpieczenie wystarczające, ponieważ po jakimś czasie popiołu powstaje coraz więcej, a miejsca na sadzę mniej, więc ta metoda czyszczenia DPF zaczyna zawodzić.

Biorąc pod uwagę sposób, w jaki pracują, można wyróżnić dwa rodzaje filtrów:

  • DPF, czyli suchy filtr cząstek stałych,
  • FAP – mokry filtr cząstek stałych.

W tym pierwszym na powierzchni ścianek obecne są cząsteczki utleniające platyny, a także ceru oraz tlenku gliny. Filtry FAP wymagają już użycia specjalnego dodatku do paliwa, aby działały poprawnie.

Filtr DPF/FAP instalowany jest jako część układu wydechowego. Znajduje się zaraz przy katalizatorze lub w pewnej odległości od niego. Samoczynne wypalanie filtra DPF przebiega najsprawniej podczas jazdy z niezmienną prędkością, czyli w trasie. Podczas jazdy w Poznaniu lub innym dużym mieście, pojazdy często hamują i przyspieszają, co zakłóca ten proces i przyspiesza zapychanie się filtra.

Czyszczenie DPF – dlaczego warto?

Filtry, które się zapychają, przestają po jakimś czasie prawidłowo działać, a co za tym idzie, parametry pracy samochodów obniżają się. Konsekwencją tego są kosztowne naprawy oraz konieczność zakupu nowego filtra. Oryginalne filtry DPF Volvo są wyjątkowo drogie, podobnie jest z filtrami DPF Renault. Dlatego najlepszym rozwiązanie stanowi skorzystanie z profesjonalnej regeneracji w Poznaniu, wykonanej przez specjalistów, którzy się na tym znają.

Regeneracja DPF Volvo czy Renault odbywa się bez rozcinania filtra. Jest ona znacznie tańsza niż wymiana nowego elementu na nowy. Zatkany filtr nierzadko może spowodować uszkodzenie silnika. Wielu kierowców decyduje się w tym momencie na wycięcie i jazdę bez niego. Jeżeli zostaną oni zatrzymani przez służby dysponujące miernikami, mogą zostać ukarani wyjątkowo wysokim mandatem, nawet do kilku tysięcy złotych, oraz stracić dowód rejestracyjny.

Czyszczenie filtra DPF ciężarówek i innych pojazdów spełniających normę Euro 6 powinno być powierzone firmom, które korzystają z nowoczesnego oraz bezpiecznego sprzętu, zapewniającego najlepsze rezultaty przy zachowaniu niskich cen. Regeneracja sprawia, że sprawność filtra wraca do stanu początkowego.

Jak czyścimy filtry DPF/FAP?

Regenerując DPF Volvo oraz innych marek, korzystamy z najnowocześniejszych systemów, które są używane na całym świecie. System FSX – bo właśnie o niego chodzi – jest zalecany przez producentów oryginalnych części. Zarówno filtrom DPF Volvo, jak i Renault zostanie przywrócona pełna czystość, a do tego naprawimy wszelkie występujące defekty.

Podczas regeneracji i czyszczenia filtrów DPF w ciężarówkach wdmuchujemy do ich wnętrza powietrze, które usuwa 95% pyłu i sadzy w mniej niż 30 minut. Jarecki DPF Serwis zajmuje się profesjonalnym czyszczeniem filtrów DPF Renault, Volvo i innych marek, dostarczając pełną dokumentację regeneracji.

Zapewniamy skuteczną pomoc z DPF, które są zapchane i bez interwencji wymagałyby wymiany. Koszt nowego filtra sięga nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Na taki wydatek nie może sobie pozwolić większość właścicieli pojazdów oraz przedsiębiorców. Dlatego warto skorzystać z naszych usług pomocy przy DPF wymagających czyszczenia. Gwarantujemy powtarzalne rezultaty, szybką obsługę i atrakcyjne ceny.