Filtr DPF objawy zapchania

Filtr DPF objawy zapchania - zabrudzony DPF TIR w pracowni
Filtr DPF objawy zapchania

DPF jest skrótem pochodzącym z angielskiego określenia diesel particule filter, oznaczającego filtr cząstek stałych. Urządzenie to montuje się w układach wydechowych silników wysokoprężnych diesla. Służy do znacznego zmniejszenia emisji spalin i redukcji przedostających się do atmosfery szkodliwych metali ciężkich, siarki oraz tlenków azotu. Wprowadzenie tych filtrów pozwoliło wyeliminować częściowe wydzielanie się czarnego dymu z rur wydechowych aut i zredukować zanieczyszczenia powietrza.

Filtr DPF neutralizuje i eliminuje cząsteczki sadzy, której drobinki ulegają wypaleniu wewnątrz filtra, dzięki czemu szkodliwe substancje spalin nie wydostają się z rury wydechowej na wewnątrz. Z upływem czasu ilość cząsteczek wewnątrz filtra ulega nagromadzeniu. Dzieje się tak, ponieważ śladowe ilości popiołu pochodzącego z sadzy oraz innych zanieczyszczeń osadzają się w filtrze, zapychając go i obniżając jego sprawną pracę.

Jak zatem prawidłowo rozpoznać zapchany DPF Objawy, które zauważysz, powinny wyraźnie wskazywać na to, że pojazd nie pracuje prawidłowo. Wtedy należy udać się do specjalistycznego warsztatu samochodowego wykonującego profesjonalne usługi czyszczenia lub wymiany filtrów DPF na nowe w sytuacji, gdy regeneracja okaże się niewystarczająca.

Dlaczego filtr DPF ulega zapychaniu?

Bardzo często zdarza się tak, że całkowitemu zapchaniu filtru DPF można zapobiec. Wówczas nie ma konieczności jego wymiany na nowy, a poleca się jedynie dokładne oczyszczenie. Jak zatem w prawidłowo i w odpowiednim czasie rozpoznać zapchanie filtra cząstek stałych? W tym tekście przedstawiamy cenne wskazówki oraz objawy niedrożności DPF, które pomogą w prawidłowej ocenie stanu urządzenia.

Nasze wieloletnie doświadczenie pokazuje, że używany przez wiele lat filtr z upływem czasu coraz szybciej napełnia się sadzą, a proces jej wypalania jest krótszy. Dzieje się tak dlatego, że pojemność urządzenia filtrującego zmniejsza się. Urządzenie wypełniają popioły osadzające się, które nie wypalają się tak jak sadza, lecz „magazynują zanieczyszczenia”, a to zakłóca prawidłową pracę auta.

Zapchany filtr cząstek stałych objawy rozpoznaj, zanim będzie za późno

Na co kierowca powinien zwrócić uwagę, aby dostrzec czy dochodzi do częściowego lub całkowitego zatkania filtra cząsteczek stałych? Przede wszystkim należy obserwować, czy świeci się tzw. kontrolka DPF. Jej zapalenie się na desce rozdzielczej świadczy od tym, że różnica ciśnień środowiska, zarówno za filtrem, jak i przed nim jest bardzo wysoka. To właśnie za filtrem znajduje się czujnik ciśnienia, pokazujący jego pomiar, a tym samym regulujący pracę silnika. Podejrzenia powinna także wzbudzić czujka świec zapalająca się jednocześnie z ostrzegawczą lampką DPF Check.

Zapalona kontrolka DPF to nie jedyny objaw zapchania filtra. Istnieją jeszcze inne oznaki, których nie wolno ignorować, a mogą pojawić się przed uruchomieniem kontrolki i świadczyć o znacznej ilości nagromadzonych zanieczyszczeń. Przede wszystkim skoki obrotów silnika sygnalizują, że coś się dzieje. Gdy zauważysz, że silnik, który pracował wcześniej prawidłowo, teraz ma obniżoną moc obrotów, wówczas prawdopodobnie jest zapchany DPF Objawy, które pozwolą Ci prawidłowo ocenić tę sytuację, to „duszenie się” silnika lub jego „dławienie”. Często również praca silnika w trybie awaryjnym świadczy o tym, że filtr cząstek stałych wymaga naprawy.

W krytycznej sytuacji zapchany DPF przechodzi w stan awaryjny i ogranicza znacznie moc pojazdu, uniemożliwiając jego właściwe funkcjonowanie. Skoki obrotów silnika, a tym samym utrata mocy pojazdu, to nie jedyne objawy zapchania DPF. Często zauważyć można zwiększoną ilość spalin wydobywających się z układu wydechowego. Spaliny wówczas są niezwykle duszące, mają kolor znacznie ciemniejszy niż wcześniej. Symptom ten najczęściej współistnieje ze zwiększonym zużyciem paliwa.

Zastanawiasz się, co jeszcze świadczy o tym, że w aucie jest zapchany filtr cząstek stałych Objawy mogą pojawić się niespodziewane lub powstawać stopniowo w miarę ubywania miejsca w filtrze potrzebnego do magazynowania pyłu i przefiltrowywania sadzy. Na pewno Twoje podejrzenia powinien wzbudzić wzrost ilości oleju silnikowego, który jest spowodowany jego zmieszaniem się z ropą.

Dodatkowy problem pojawiający się w sytuacji zapchania DPF to utrata parametrów wspomnianego oleju i spadek jego jakości powodujący liczne zakłócenia pracy silnika oraz innych urządzeń samochodu. Powód do niepokoju to również brak możliwości pasywnej regeneracji filtra. Natomiast w samochodach mających sterowanie komputerowe pojawiają się rozmaite błędy w jego prawidłowym funkcjonowaniu, wywoływane zbyt dużą różnicą ciśnień w katalizatorach.

Reasumując, gdy nie działa prawidłowo filtr DPF objawy zapchania, można już wcześniej zauważyć. Należy obserwować dokładnie pracę auta i pojawiające się w nim usterki zakłócające jego działanie. W ten sposób unikniesz wymiany całkowicie uszkodzonego DPF na nowy, a jedynie poddasz regeneracji, oszczędzając czas i pieniądze.

Czytaj również o:

Jak dbać o filtr DPF?

Samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego muszą...

Czytaj więcej
Czy warto usuwać filtr DPF/FAP?

DPF jest skrótem pochodzącym z angielskiego określenia diesel particule filter...

Czytaj więcej
Czym jest filtr DPF/FAP?

Filtr DPF to po prostu filtr cząstek stałych. Jego zasada działania opiera się na zatrzymywaniu...

Czytaj więcej