Jak dbać o filtr DPF?

Jak dbać o filtr DPF? - dziurawy DPF TIR
Jak dbać o filtr DPF?

Filtr DPF to po prostu filtr cząstek stałych. Jego zasada działania opiera się na zatrzymywaniu osadów, sadz i rakotwórczych substancji poprzez stworzoną z węglika krzemu ceramiczną sieć. Głównym wyróżnikiem filtru DPF jest skuteczność na poziomie 100%. Może ona jednak ulec zmniejszeniu, jeśli kierowca nie wie jak dbać o filtr cząstek stałych.

Polecamy zaznajomić się z naszym wpisem, aby otrzymać więcej informacji o sposobach eksploatacji DPF. Doradzimy też kilka sposobów na jego wypalanie oraz wskażemy najlepszy olej silnikowy do diesla z filtrem cząstek stałych.

Jak dbać o filtr cząstek stałych? Co może mu zaszkodzić?

Filtry DPF zaprojektowano z myślą o długich trasach w mało sprzyjających warunkach. Najlepiej sprawdzają się wtedy, gdy samochód ma do pokonania dziesiątki, jeśli nie setki kilometrów. Stałe, długotrwałe obroty silnika (a więc w miarę stała prędkość auta) pozwalają osiągnąć filtrowi właściwą temperaturę, co powoduje wypalenie nagromadzonej sadzy. Niestety na krótkich trasach nie ma szans na taki efekt. Filtr DPF zbiera mnóstwo popiołu oraz sporą ilość osadu węgla zwłaszcza podczas jazdy w mieście. Krótkie odcinki skutecznie uniemożliwiają rozgrzanie się tego elementu, co może mu zaszkodzić szybciej, niż przewiduje to producent.

Oprócz tego warto pamiętać o stylu jazdy. To również ma znaczenie przy eksploatacji filtrów DPF. Raptowne przyspieszanie na niskich obrotach prowadzi prosto do zapchania filtru. W wyniku takiego zachowania niespalone paliwo może przedostać się do układu wydechowego, a tam przeobrazić się w sadzę. W wielu sytuacjach to właśnie ona odpowiada za zapchanie filtra DPF. Także z tego powodu ostrożna jazda bardziej się opłaca. Zapchanie może nastąpić również w konsekwencji wyłączenia silnika podczas wypalania sadzy. Nowoczesne samochody posiadają jednak funkcję, która zapobiega takim wydarzeniom poprzez informowanie kierowcy o realizacji procesu.

Pojazdy z wyposażonym filtrem cząstek stałych powinny ponadto korzystać z możliwie najwyższej jakości paliw. Jeśli do układu dostanie się m.in. siarka czy fosfor, filtr z dużą dozą prawdopodobieństwa ulegnie uszkodzeniu po pewnym czasie. Skuteczną ochroną są paliwa wyłącznie od sprawdzonych dostawców.

Jaki wybrać olej silnikowy do diesla z filtrem cząstek stałych?

DPF to technologia mocno różniąca się od pozostałych. W związku z tym wymaga zastosowania odmiennych środków. Zwykłe oleje nie wchodzą w grę. Aby filtr cząstek stałych jak najdłużej spełniał swoją funkcję – i nie zmniejszył swojej skuteczności – trzeba stosować olej Low SAPS do diesli. Produkt popularnie nazywany jest też olejem niskopopiołowym. To nieco mylące określenie, ponieważ nie zawiera on w ogóle popiołu. Składa się za to z nietradycyjnych dodatków uszlachetniających, których działanie nie odbija się negatywnie na żywotności DPF.

Technologia liczy sobie już kilkanaście lat, dlatego na rynku można znaleźć oleje Low SAPS różnych parametrach. Dzieli się je na cztery grupy oznaczane literami ACEA (angielski skrótowiec odnoszący się do Europejskiego Stowarzyszenia Konstruktorów Samochodowych). Producenci samochodów rekomendują konkretną grupę olejów do swoich pojazdów. I tak Mazda, Ford, Jaguar oraz Land Rover skłaniają się ku ACEA C1. Z kolei Citroen, Peugeot, Fiat i Toyota zalecają użycie ACEA C2. W przypadku BMW, Volkswagena, Mercedesa-Benz, Toyoty, Kii czy Hyundai ACEA C3 sprawdzi się nawet do silników beznynowych. ACEA C4 przeznaczone jest do silników diesla u Renault i w Nissanie.

Eksperci zwracają uwagę, że jeśli zaistnieje potrzeba natychmiastowej wymiany oleju silnikowego do diesla z filtrem cząstek stałych, a nie ma się dostępu do modelu zalecanego przez producenta, można sięgnąć po najbardziej uniwersalną grupę, czyli ACEA 3. To produkt przeznaczony do wydłużonych przebiegów, ze średnią zawartością pierwiastków SAPS.

Odpowiednio dobrany olej Low SAPS wydłuży żywotność filtra DPF nawet o 50%, a nawet pomaga w przyszłej regeneracji tego elementu. Dlatego warto stosować wskazany przez producenta samochodu produkt nawet po upływie gwarancji, jeśli chce się jak najdłużej cieszyć w pełni sprawnym filtrem.

Jak działa płyn do filtra cząstek stałych?

Poza olejami należy zaopatrzyć się we właściwe środki czyszczące. Muszą to być preparaty specjalnie zaprojektowane pod filtry DPF. Inaczej mogłyby to znacznie skrócić okres przydatności urządzenia. Płyn do filtra cząstek stałych rozpuszcza zalegające osady, a także służy do kontrolowania temperatury podczas procesu wypalania DPF. Jeśli posiada się ze sobą preparat, to wypalanie może odbyć się we właściwie dowolnym momencie.

Jak wypalić DPF? 3 sprawdzone sposoby

Zapchanie się filtra cząstek stałych jest nieuniknione pomimo wszelkich wysiłków. To naturalna kolej rzeczy. Oczywiście wymienione metody dbania o filtr oddalają ryzyko przepełnienia urządzenia w bardzo efektywny sposób. A co zrobić, gdy już nastąpi nieuniknione? Wtedy każdy kierowca musi nauczyć się jak wypalić DPF.

Najlepiej jednak skorzystać z profesjonalnej pomocy. Tak zwane wypalanie wymuszone odbywa się w serwisie samochodowym. Podłączony do komputera pojazd przechodzi przez kilkuetapowy proces czyszczenia filtra. Składa się on z rozgrzania, dotrysku wypalającego oraz wygaszenia. Wypalanie filtra cząstek stałych w ten sposób jest nie tylko bezpieczne, ale również szybkie. Doświadczeni serwisanci uporają się z tym w kilkanaście minut.

Podobną metodę stanowi wypalanie aktywne. Można je wykonać na postoju. Zaleca się jednak bardzo dużą uwagę, ponieważ kierowcy nie mają do dyspozycji precyzyjnego komputera. Muszą sugerować się wyłącznie informacjami wysyłanymi przez sam samochód. Czyszczenie aktywne przeprowadza się zazwyczaj w sytuacji, gdy nie ma się czasu bądź możliwości skorzystania z innej pomocy.

Na końcu warto wspomnieć o pasywnym czyszczeniu filtra DPF. Odbywa się ono podczas jazdy. Stosuje się tę metodę głównie przy filtrach mokrych. Trzeba jednak mieć na uwadze, że pasywne wypalanie nie może odbywać się nieustannie – wypalanie za każdym razem, gdy wyrusza się w trasę, grozi nagromadzeniem popiołu, którego nie da się usunąć bez demontażu filtra cząstek stałych.

Jak wygląda kontrola wtryskiwaczy?

Niektórzy kierowcy decydują się na samodzielne sprawdzanie stanu wtryskiwaczy. Jednak w tym celu lepiej udać się do serwisu. Niezbędne jest bowiem wyjęcie wtryskiwaczy, a potem umieszczenie ich w specjalistycznej maszynie. Na dodatek samo wyjęcie może przysporzyć sporo kłopotu, jeśli elementy zostały zapieczone pod pokaźną warstwą brudu. Wówczas przed kontrolą wtryskiwaczy trzeba użyć ściągaczy pneumatycznych lub hydraulicznych. Sprawdzanie więc zawsze łączy się z profesjonalnym czyszczeniem.

Jak prawidłowo zadbać o filtr – podsumowanie

Utrzymanie filtra DPF w jak najlepszym stanie jest utrudnieniem dla kierowców, ale nie da się z niego zrezygnować. Uszkodzony element umożliwia przedostawanie się do środowiska szkodliwych substancji, które mogą wpłynąć również na osobę prowadzącą samochód. Poza tym usunięcie filtra cząstek stałych zabrania prawo.

Dlatego właśnie należy pamiętać o regularnych kontrolach oraz zastosować się do kilku ogólnych porad dotyczących dbania o filtr DPF. Dzięki nim pojawienie się problemów z tym urządzeniem zostanie mocno oddalone w czasie, a to przełoży się bezpośrednio na zaoszczędzenie nerwów oraz pieniędzy.

Czytaj również o:

Czy warto usuwać filtr DPF/FAP?

Samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego muszą...

Czytaj więcej
Regeneracja filtra cząstek stałych – jak wyczyścić filtr DPF?

DPF jest skrótem pochodzącym z angielskiego określenia diesel particule filter...

Czytaj więcej
Budowa DPF / FAP i działanie filtra cząstek stałych

Filtr DPF to po prostu filtr cząstek stałych. Jego zasada działania opiera się na zatrzymywaniu...

Czytaj więcej