Regeneracja filtra cząstek stałych – jak wyczyścić filtr DPF?

Regeneracja filtra cząstek stałych – maszyna do czyszczenia filtrów DPF TIR
Regeneracja filtra cząstek stałych – jak wyczyścić filtr DPF?

Zapchany filtr cząsteczek stałych w samochodzie nie należy do miłych niespodzianek. Jego zatkanie znacznie utrudnia prawidłowe funkcjonowanie pojazdu, zwiększa zużycie paliwa i powoduje większą emisję szkodliwych spalin do atmosfery. Dlatego, gdy zauważysz niepokojące objawy w swoim aucie mogące wskazywać na niedrożność filtra DPF (m.in.: zapalenie kontrolki DPF, spadek mocy silnika, większe wydobywanie się spalin z rury wydechowej), konieczna może okazać się regeneracja filtra cząsteczek stałych. Pozwoli ona na przywrócenie pełnej sprawności Twojego pojazdu oraz znacznie podniesie komfort jazdy.

Sposoby czyszczenia filtra cząsteczek stałych na własną rękę

Dla wielu posiadaczy aut z silnikiem wysokoprężnym diesla prawdziwą zmorą jest niedrożność filtra DPF, a można jej zapobiec lub znacznie odroczyć ją w czasie. Osoby zastanawiające się jak wyczyścić filtr DPF samodzielnie, mają do wyboru kilka rozwiązań. Najprostszym sposobem przeciwdziałającym całkowitemu uszkodzeniu filtra cząsteczek stałych okazuje się jazda autem poza miasto. Wystarczy od czasu do czasu wybrać w dłuższą trasę. Podczas takiej podróży zanieczyszczenia znajdujące się wewnątrz katalizatora ulegają tzw. przepaleniu.

Jeśli dużo jeździsz autem po mieście, Twoje auto jest szczególnie narażone na trwałe uszkodzenie filtra DPF. Pamiętaj o tym, że możesz zadbać o swój pojazd również przez stosowanie olejów niskopopiołowych, które zawierają bardzo niski poziom popiołu siarczanowego, fosforu oraz siarki. Tego typu oleje cechuje wytwarzanie zmniejszonej ilości osadów, przedostających się do filtra DPF. Warto w tym miejscu wspomnieć, o tym, że regularna wymiana oleju pozwala na dłuższą żywotność poszczególnych części auta. Wielu kierowców o tym zapomina, a przecież to jeden z najprostszych sposobów skutecznej profilaktyki, pozwalający zadbać o pojazd.

Skuteczną oraz trwałą metodą pozwalającą na regenerację filtra cząsteczek stałych może okazać się zastosowanie specjalistycznych preparatów do czyszczenia DPF. Są one proste w użyciu i kosztują stosunkowo niewiele, ponieważ już za kilkadziesiąt złotych da się kupić naprawdę dobrej jakości środki. Dzięki nim znacznie odroczysz wizytę w warsztacie samochodowym. Wspomniane czynności pozwolą zapobiec przedwczesnej wymianie DPF na nowy, a tym samym uniknąć sporych wydatków (nowy filtr kosztuje nawet kilkaset złotych). Wystarczy poddawać pojazd regularnemu przeglądowi oraz konserwacji. Wówczas możliwa będzie szybka interwencja zapobiegająca powstawaniu trwałych uszkodzeń DPF.

Metody czyszczenia i regeneracji filtra cząsteczek stałych w warsztacie samochodowym

Czasami usuwanie zanieczyszczeń z DPF własnymi sposobami nie przynosi zamierzonych rezultatów. Wtedy trzeba udać się do profesjonalnego serwisu samochodowego, w którym zostanie dokonana fachowa regeneracja filtra cząsteczek stałych. Metod oczyszczania DPF jest kilka. Najprostszą i najszybszą z nich okazuje się wypalanie serwisowe DPF. Polega ono na tzw. wypalaniu wymuszonym, po podłączeniu samochodu do komputera. Specjalistyczny mechanizm wprowadza silnik w określony tryb pracy, zwiększając jego obroty i rozgrzewając jednocześnie temperaturę spalin nawet do 600 stopni Celsjusza.

Czynności te pozwalają na udrożnienie nawet przy 70-procentowym zatkaniu filtra. Jednak w trakcie nieprawidłowo przeprowadzonej operacji pojazd może ulec pożarowi. Dlatego zachęcamy do korzystania z usług doświadczonych serwisów samochodowych mających wiedzę i doświadczenie w tego typu naprawach. Czasami może zdarzyć się, że wypalanie serwisowe DPF nie przynosi oczekiwanego efektu i filtr nie zostanie całkowicie udrożniony, Wówczas pozostają inne rodzaje regeneracji. Zaleca się zatem korzystanie z tej metody przy niskim stopniu zatkania DPF.

Kolejnym sposobem na udrożnienie zatkanych filtrów cząstek stałych jest czyszczenie chemiczne DPF to urządzenie, które można poddać działaniu specjalistycznych substancji rozpuszczających zalegającą w kanalikach katalizatorów sadzę. Metoda ta polega na tym, że specjalistyczne preparaty zostają wprowadzone za pomocą wysokociśnieniowego urządzenia do wnętrza katalizatora DPF, a następnie wypłukane z układu wydechowego auta.

W zależności od rodzaju oraz konstrukcji pojazdu zwykle filtr zostaje udrożniony wewnątrz pojazdu, jednak jeśli zachodzi taka potrzeba, wymontowuje się go i wówczas przeprowadza się czyszczenie chemiczne DPF. Regeneracja tą metodą ma liczne zalety. Przede wszystkim cechuje się skutecznością, ponieważ środki wiążąc się z cząsteczkami sadzy i rozpuszczając je, nie powodują uszkodzeń mechanicznych filtra. Sposób daje 99% przepustowości po wykonaniu operacji, ponadto stanowi bezpieczne rozwiązanie dla powłoki katalitycznej filtra, ponieważ nie wymaga ingerencji w jej strukturę.

Dla osób zastanawiających się jak wyczyścić filtr DPF nie stosując wypalania serwisowego ani substancji chemicznych, polecamy metodę wodnego udrażniania. Wyróżnia się niskim kosztem, skutecznością i trwałością, a filtr działa po jej zastosowaniu jak nowy. Obecnie coraz więcej warsztatów samochodowych dysponuje specjalistycznym sprzętem do udrażniania filtrów tym sposobem, a doświadczony mechanik wie, jak zrobić to sprawnie.

Wodne czyszczenie DPF polega na demontażu katalizatora z pojazdu i umieszczeniu go w specjalnej maszynie, w której pod wysokim ciśnieniem wody zanieczyszczenia zostają całkowicie wypłukane z filtra. Specjalistyczny system sterujący maszyną do czyszczenia DPF przeprowadza proces do momentu, aż zostaną przywrócone fabryczne parametry przepustowości filtra. Metoda ta nie uszkadza powłok DPF i jest w pełni bezpieczna, a właściciel pojazdu nie ponosi żadnego ryzyka związanego z jej przeprowadzeniem. Wodne czyszczenie DPF w serwisie samochodowym z uwagi na niemalże stuprocentową skuteczność stało się bardzo popularną metodą usuwania osadów z katalizatora.

Reasumując, sposobów regeneracji filtra cząstek stałych, a przede wszystkim zapobiegania ich całkowitemu zapychaniu jest wiele. Począwszy od systematycznej dbałości o pojazd, obserwacji pojawiających się usterek i nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu, przez tzw. domowe sposoby udrażniania DPF, a skończywszy na metodach profesjonalnego czyszczenia katalizatora w serwisie samochodowym.

Czytaj również o:

Budowa DPF / FAP i działanie filtra cząstek stałych

Samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego muszą...

Czytaj więcej
Filtr DPF objawy zapchania

DPF jest skrótem pochodzącym z angielskiego określenia diesel particule filter...

Czytaj więcej
Jak dbać o filtr DPF?

Filtr DPF to po prostu filtr cząstek stałych. Jego zasada działania opiera się na zatrzymywaniu...

Czytaj więcej